Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Fritidsspråk i femman - f… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fritidsspråk i femman - framtidens studenter formas

Kapitel i bok
Författare Liss Kerstin Sylvén
Pia Sundqvist
Publicerad i Språk för framtiden. Rapport från ASLAs höstsymposium 2010.
Förlag Swedish Research Press
Förlagsort Uppsala
Publiceringsår 2011
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Språk sv
Ämneskategorier Barn, Språkstudier, Engelska språket

Sammanfattning

I den svenska nationella utvärderingen av grundskolan 2003 anser mer än hälften av eleverna i årskurs 5 att de skaffar sig sina engelskkunskaper ”lika mycket eller mer vid sidan av skolarbetet som i skolan” (Skolverket 2004:49). I motsvarande utvärdering för årskurs 9 fann man liknande svar (Oscarson & Apelgren 2005). Att skaffa sig kunskap utanför skolan handlar om informellt lärande och just ämnet engelska hyser här en särställning jämfört med andra skolämnen. Som illustration kan nämnas att om samma fråga hade gällt matematik hade den med största sannolikhet lett till ett helt annat svar från eleverna. Anledningen till engelskans särställning är givetvis engelska språkets enorma betydelse globalt sett. Från att i Sverige tidigare ha varit framförallt ett skolämne är engelska på 2010-talet betydligt mer än så; språket utgör för många unga, framförallt för dem som tillbringar mycket tid på nätet och med övriga media, en naturlig del av vardagen. De engelskspråkiga aktiviteter som pågår utanför klassrummets väggar, så kallad extramural engelska (Sundqvist 2009), är viktiga att studera eftersom de utgör informella lärandeaktiviteter som i hög grad är med och formar språkutvecklingen. I denna artikel redovisar vi delar av resultaten ur en pilotstudie som genomförts på mellanstadienivå och som fokuserar på just sambanden mellan unga inlärares extramurala engelska och deras studieresultat i engelska i skolan. Vi kommer att diskutera resultaten och deras potentiella betydelse för hur framtidens studenter formas.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?