Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Grundläggande färdigheter… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Grundläggande färdigheter - och färdigheters grundläggande

Bok
Författare Ingrid Pramling Samuelsson
Ann-Charlotte Mårdsjö
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 1997
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och didaktik, enheten för Barn- och ungdomsvetenskap
Språk sv
Ämnesord förskola, lärande, barn
Ämneskategorier Pedagogik

Sammanfattning

Att utveckla barns förståelse, att lära dem lita till sina egna idéer och aktivt delta i kunskapsprocessen är viktiga mål för verksamheten i skola och förskola. Denna bok skildrar en fenomenografiskt inspirerad didaktik, ett arbetssätt som bygger på en tillit till barns vilja och intresse för att lära sig. Pedagogens uppgift blir att hitta ett innehåll som barnet kan relatera sina erfarenheter till. Det handlar om att inte hindra det aktiva barnet, utan följa, stödja, utmana och dela erfarenheter &endash att både leda och låta sig ledas i barns erfarenhetsvärld. Inledningsvis ges en teoretisk bakgrund där författarna redogör för centrala begrepp och viktiga principer för barns lärande och utveckling. Därefter följer fem kapitel som behandlar olika innehållsaspekter som är lämpliga att arbeta med i åldrarna runt skolstarten, t.ex. natur och samhälle, läsning och skrivning samt matematik. Författarna beskriver barns förståelse av de olika områdena och ger konkreta exempel på hur pedagoger arbetat med barn kring vissa aspekter av dessa teman. Boken avslutas med en diskussionsdel där det aktiva barnet lyfts fram. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare, fritidspedagoger och förskollärare.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?