Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

EEG theta rhythm in infan… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

EEG theta rhythm in infants and preschool children.

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Elena V Orekhova
T A Stroganova
I N Posikera
Mikael Elam
Publicerad i Clinical neurophysiology : official journal of the International Federation of Clinical Neurophysiology
Volym 117
Nummer/häfte 5
Sidor 1047-62
ISSN 1388-2457
Publiceringsår 2006
Publicerad vid Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, sektionen för klinisk neurovetenskap och rehabilitering
Sidor 1047-62
Språk en
Länkar dx.doi.org/10.1016/j.clinph.2005.12...
Ämnesord Age Factors, Attention, physiology, Brain Mapping, Child, Child, Preschool, Electrodes, Electroencephalography, methods, Female, Humans, Infant, Interpersonal Relations, Male, Photic Stimulation, methods, Spectrum Analysis, methods, Theta Rhythm
Ämneskategorier Medicin och Hälsovetenskap

Sammanfattning

OBJECTIVE: To study behavioral correlates of theta oscillations in infants and preschool children. METHODS: EEG was recorded during baseline (visual attention) and two test conditions--exploration of toys and attention to 'social' stimulation. Age specific frequency boundaries of theta and mu rhythms were assessed using narrow bin analysis of EEG spectra. RESULTS: Theta spectral power increased whereas mu power decreased under test conditions in both age groups. In preschoolers theta rhythm increased predominantly over anterior regions during exploratory behavior and over posterior regions during attention to social stimulation. Theta frequency range changed with age from 3.6 to 5.6 Hz in infants to 4-8 Hz in children, and mu range from 6.4-8.4 Hz to 8.4-10.4 Hz. CONCLUSIONS: In early life, theta oscillations are strongly related to behavioral states with substantial attentional and emotional load. The scalp distribution of theta spectral power depends on age and behavioral condition and may reflect engagement of different brain networks in control of behavior. SIGNIFICANCE: The findings contribute to the scanty knowledge about the developmental course of theta rhythm. Data on behavioral correlates of theta rhythm in early life may improve our understanding of cognitive and mental processes in healthy and neuropsychiatrically diseased children.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/forskning/publikation/?publicationId=96681
Utskriftsdatum: 2020-08-15