Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

How situational activatio… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

How situational activation of values evokes positive and negative feelings: Theory and experimental findings

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare William Montgomery
Henry Montgomery
Tommy Gärling
Publicerad i Motivation and Emotion
ISSN 0146-7239
Publiceringsår 2020
Publicerad vid Psykologiska institutionen
Språk en
Länkar https://doi.org/doi:10.1007/s11031-...
Ämneskategorier Psykologi (exklusive tillämpad psykologi)

Sammanfattning

We propose a theory of how situational activation of values evokes positive and negative feelings. In conjunction we present a re-conceptualization of Schwartz’ et al. (J Personal Soc Psychol 103:663–688, 2012. https ://doi.org/10.1037/a0293 93) value set including additional values. In our new value set, we posit contrastive values having opposite values and central values having no opposite values. As a consequence, balanced access to salient opposite contrastive values and maximal access to central values evoke the strongest positive and weakest negative feelings. Study 1 shows, as hypothesized, that contrastive values form a circumplex structure with central values located inside its periphery. Study 2 supports theoretically derived hypotheses of how positive and negative feelings are evoked by different degrees of access to values, salience of opposite values, and centrality of values.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/forskning/publikation/?publicationId=289673
Utskriftsdatum: 2020-03-28