Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

”De tänker han kille or t… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

”De tänker han kille or tjejer” –förhandlingar om heteronormativitet i grundläggande litteracitetsundervisning för nyanlända ungdomar

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Anna Winlund
Publicerad i Nordand 14, 27-29 maj 2019, Köpenhamns universitet
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för svenska språket
Språk sv
Ämnesord Nyanlända ungdomar, grundläggande litteracitetsundervisning, heteronormativitet
Ämneskategorier Svenska språket

Sammanfattning

Nyanlända tonåringar som utvecklar skriftspråklighet på ett andraspråk ställs inför stora utmaningar eftersom de parallellt, mer eller mindre självständigt, behöver navigera i ett nytt samhälle (Franker, 2016). I undervisningen av den här gruppen elever finns delvis motstridiga målsättningar. Samtidigt som elevernas litteracitetsutveckling kan främjasav att undervisningen utgår från en för dem kändkontext (Cummins, 2017); kan elevernas kritiska litteracitet och förmåga att förstå, kommunicera och ta ställning främjas av att undervisningen behandlar ämnen som tidigare varit okändaeller tabu för dem. Den här studien fokuserar på detta spänningsfält i interaktionen mellan lärare och elever som utvecklar grundläggande litteracitet. Syftet är att undersöka hur undervisning om heteronormativitet (Cameron & Kulick, 2003) kan bidra till nya perspektiv och utveckling av den språkliga repertoaren för nyanlända elever med begränsad tidigare formell skolgång. Det empiriska materialet består av fältanteckningar och inspelade interaktioner från ett skolår samt intervjuer med åtta elever. Analysen av interaktionerna visar att undervisningen både är inkluderande (genom att förespråka tolerans för olikheter) och ifrågasättande (genom kritisk analys av praktiker kopplade till sexualitet). Utifrån fältsamtal och intervjuer lyfts enskilda elevers perspektiv och hur en ifrågasättande undervisning tycks kunna bidra till elevernas utveckling av ämneskunskaper och möjligheter att ta del av flera diskurser.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/forskning/publikation/?publicationId=288457
Utskriftsdatum: 2020-04-01