Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Konsumtionskultur. Innebö… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Konsumtionskultur. Innebörder och praktiker: En vänbok till Helene Brembeck.

Bok
Författare Magdalena Petersson McIntyre
Barbro Johansson
Niklas Sörum
ISBN 978-91-7061-301-2
Förlag Makadam
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Gothenburg Research Institute (GRI)
Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK)
Språk sv
Länkar www.makadambok.se/produkt/konsumtio...
Ämnesord Konsumtion, kultur, etnologi, marknadsföring, ekonomi, reklam, delandeekonomi.
Ämneskategorier Annan humaniora, Ekonomi och näringsliv, Sociologi

Sammanfattning

Konsumtionens roll i en accelererande konsumtionskultur berör både människor och samhällets organisering, men har inte alltid fått den uppmärksamhet den förtjänar. En person som verkat för att utveckla forskning om konsumtionskultur i Sverige är professor emerita Helene Brembeck vars forskning spänner över många områden: barndom, fredagsmys, vardagsliv, praktiker relaterade till mat och ätande, kommersiella kulturer, aktör-nätverksteori, materialitet, hur överflöd hanteras, nostalgi och mobilitet. Den här boken är en vänbok till Helene Brembeck som entusiastiskt utvecklat forskning och tvärvetenskapliga samarbeten på Centrum för Konsumtionsvetenskap. Boken ger uttryck för Helene Brembecks stora engagemang och goda kollegialitet. I boken diskuteras innebörder och praktiker kopplade till konsumtionskultur inom en rad olika områden. Bidragen relaterar alla till Helene Brembecks mångfacetterade forskningsinriktning och avslutas med en reflektion av professor emeritus Orvar Löfgren som kan betraktas som nestor inom konsumtionsfältet i etnologi. Boken bidrar genom att belysa konsumtionskulturens innebörder och praktiker till forskarsamhället, men även till en intresserad allmänhet som ges möjlighet att reflektera över konsumtionens roll i samhället. Karin M. Ekström, professor i företagsekonomi, Högskolan i Borås, initiativtagare och fd föreståndare till Centrum för Konsumtionsvetenskap

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/forskning/publikation/?publicationId=287064
Utskriftsdatum: 2020-08-08