Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12
Författare |
Anette Olin |
---|---|
Publicerad i | Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. Ingrid Henning Loeb, Lill Langelotz & Karin Rönnerman (red.) |
Sidor | 137-162 |
ISBN | 978-91-44-13212-9 |
Förlag | Studentlitteratur |
Förlagsort | Lund |
Publiceringsår | 2019 |
Publicerad vid |
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik |
Sidor | 137-162 |
Språk | sv |
Länkar |
https://www.studentlitteratur.se/?c... |
Ämnesord | Praktiknära forskning, lärar-forskar-samarbete, praktikarkitekturer |
Ämneskategorier | Pedagogiskt arbete |
Praktiknära forskning ska gynna elevers lärande och skolans metoder och arbetssätt. I en del praktiknära forskningsansatser samarbetar lärare med forskare för att åstadkomma detta. I kapitlet fokuseras samarbetspraktiken i två praktiknära forskningsprojekt där jag varit involverad som forskare. Det ena projektet var ett fyraårigt NO-didaktiskt forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet. Det andra var ett 11-årigt samverkansprojekt mellan en kommun och forskare om att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Teorin om praktikarkitekturer sätter fokus på hur förutsättningar och villkor skapar möjligheter och begränsningar för samarbetet, vilket påverkar hur projekten utvecklas och vilka resultat som blir möjliga.