Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Samarbete i praktiknära f… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Samarbete i praktiknära forskning

Kapitel i bok
Författare Anette Olin
Publicerad i Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. Ingrid Henning Loeb, Lill Langelotz & Karin Rönnerman (red.)
Sidor 137-162
ISBN 978-91-44-13212-9
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Sidor 137-162
Språk sv
Länkar https://www.studentlitteratur.se/?c...
Ämnesord Praktiknära forskning, lärar-forskar-samarbete, praktikarkitekturer
Ämneskategorier Pedagogiskt arbete

Sammanfattning

Praktiknära forskning ska gynna elevers lärande och skolans metoder och arbetssätt. I en del praktiknära forskningsansatser samarbetar lärare med forskare för att åstadkomma detta. I kapitlet fokuseras samarbetspraktiken i två praktiknära forskningsprojekt där jag varit involverad som forskare. Det ena projektet var ett fyraårigt NO-didaktiskt forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet. Det andra var ett 11-årigt samverkansprojekt mellan en kommun och forskare om att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Teorin om praktikarkitekturer sätter fokus på hur förutsättningar och villkor skapar möjligheter och begränsningar för samarbetet, vilket påverkar hur projekten utvecklas och vilka resultat som blir möjliga.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/forskning/publikation/?publicationId=284608
Utskriftsdatum: 2019-12-15