Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Identity formation in ado… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Identity formation in adolescents and emerging adults with type 1 diabetes.

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Margaux Verschueren
Leen Oris
Laurence Claes
Philip Moons
Ilse Weets
Koen Luyckx
Publicerad i Psychology, health & medicine
Sidor 1-11
ISSN 1465-3966
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Sidor 1-11
Språk en
Länkar dx.doi.org/10.1080/13548506.2019.16...
www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...
Ämnesord Identity, type 1 diabetes, adolescence, emerging adulthood, psychological functioning
Ämneskategorier Psykologi, Omvårdnad

Sammanfattning

The present study investigated identity formation in adolescents and emerging adults with type 1 diabetes and its relation to psychological and diabetes-specific functioning. As diabetes management is especially challenging in these life periods, identity problems may not only hamper psychological adjustment, but could also impact diabetes management. A total of 431 patients were 1:1 matched with control participants, based on age, gender, and context (student, employed, other). To investigate identity types or statuses, cluster analysis on different identity processes was conducted, resulting in six statuses. Patients in foreclosure and achievement (both characterized by strong identity commitments) presented with the most adaptive functioning. Patients in troubled diffusion and moratorium (both characterized by a maladaptive type of exploration) showed the least adaptive scores on well-being, diabetes-specific problems, treatment adherence, and illness-perceptions. The present study underscores the importance of assessing identity issues in youth with type 1 diabetes.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/forskning/publikation/?publicationId=283361
Utskriftsdatum: 2019-12-12