Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Brev, chatt eller lite av… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Brev, chatt eller lite av varje? Språk- och textnormer i ett digitalt kommunforum för medborgarservice

Kapitel i bok
Författare Andreas Nord
Publicerad i Språk i Norden 2019 – Tema: Språket i sociala medier / Gabriella Sandström (red.)
Sidor 49–66
ISSN 2246-1701
Förlag Nätverket för språknämnderna i Norden
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för svenska språket
Sidor 49–66
Språk sv
Länkar https://tidsskrift.dk/sin/issue/vie...
Ämnesord myndighetskommunikation, e-servicemöten, datormedierad kommunikation
Ämneskategorier Nordiska språk, Svenska språket, Språkstudier

Sammanfattning

I artikeln utforskar jag hur interaktionen ser ut i en svensk kommuns digitala frågeforum. Hur ser privatpersoners förstainlägg och kommunföreträdarnas svarsinlägg ut? Resultaten visar att det finns en ganska stor enhetlighet. Frågeinläggen presenterar alltid ett helt ärende, oftast i en ganska traditionell skriftspråklig form. Den största skillnaden handlar om ifall man ska inleda sitt inlägg med ett hej eller inte. Svarsinläggen har alltid en traditionell skriftspråklig form och innehåller alltid hälsningar, men också ofta extra trevligheter som ”Välkommen till vårt frågeforum” och ”Lycka till med dina byggplaner!”. Kommunföreträdarna ägnar således stort utrymme åt att vara hjärtliga och försöka skapa en social relation.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/forskning/publikation/?publicationId=282905
Utskriftsdatum: 2019-10-19