Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Examinatorers och handled… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Examinatorers och handledares förhållningssätt till betygskriterierna

Kapitel i bok
Författare Ilona Rinne
Anne Dragemark
Publicerad i Vetenskaplighet i högre utbildning
ISBN 9789144130637
Förlag Studentlitteratur
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Språk sv
Ämnesord bedömning, examensarbete, högre utbildning
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Lärarutbildningen, oavsett inriktning, avslutas med ett självständigt examensarbete som syftar till att stärka den vetenskapliga grunden inom professionen. Detta projekt tog sin utgångspunkt i en pilotstudie som synliggjorde examinatorers olika uppfattningar om bedömningen av självständiga examensarbeten på grundlärarprogrammet. Syftet med utvecklingsprojektet var att få mer kunskap om hur examinatorer på grund- och ämneslärarprogrammet resonerar när de bedömer examensarbeten. Projektet undersöker vilken tyngd olika examinatorer lägger vid olika kriterier, hur de resonerar när de balanserar olika aspekter mot varandra och hur de på så sätt förhåller sig till vetenskaplighet i lärarutbildningen. I projektet riktades särskild fokus mot examinatorers uppfattningar av betygskriterier i allmänhet samt mot deras bedömning av delarna metod och teori, resultat och analys, språk och struktur i synnerhet. Dessa delar valdes eftersom vår egen erfarenhet som examinatorer är att de upplevs som svåra och att uppfattningar och traditioner mellan examinatorer kan skilja sig mest här. Projektet bidrar till att öka vetenskapligheten i lärarutbildningen genom att synliggöra hur examinatorer som utgår ifrån samma betygskriterier tolkar dem när de bedömer några examensarbeten. På så vis kan de problemområden som behöver utvecklas belysas och diskuteras. Inte minst öppnar projektet för en diskussion om huruvida lärarutbildningen vilar på vetenskaplig grund om det råder bristande samsyn bland examinatorer angående vad som är godtagbar kvalitet.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/forskning/publikation/?publicationId=282003
Utskriftsdatum: 2019-09-17