Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

The Dislocation of News J… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

The Dislocation of News Journalism: A Conceptual Framework for the Study of Epistemologies of Digital Journalism

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Mats Ekström
Oscar Westlund
Publicerad i Media and Communication
Volym 7
Nummer/häfte 1
ISSN 2183–2439
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Språk en
Länkar doi.org/10.17645/mac.v7i1.1763
Ämnesord digital journalism; dislocation; epistemology; news journalism; platform companies; power dependency; social media platforms
Ämneskategorier Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

This article focuses on news journalism, social media platforms and power, and key implications for epistemology. The conceptual framework presented is intended to inspire and guide future studies relating to the emerging sub-field of journalism research that we refer to as “Epistemologies of Digital Journalism”. The article discusses the dependencies between news media and social media platforms (non-proprietary to the news media). The authority and democratic role of news journalism pivot on claims that it regularly provides accurate and verified public knowledge. However, how are the epistemic claims of news journalism and the practices of justifications affected by news journalism’s increased dependency on social media platforms? This is the overall question discussed in this article. It focuses on the intricate power dependencies between news media and social media platforms and proceeds to discuss implications for epistemology. It presents a three-fold approach differentiating between (1) articulated knowledge and truth claims, (2) justification in the journalism practices and (3) the acceptance/rejections of knowledge claims in audience activities. This approach facilitates a systematic analysis of how diverse aspects of epistemology interrelate with, and are sometimes conditioned by, the transformations of news and social media.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/forskning/publikation/?publicationId=277978
Utskriftsdatum: 2020-04-03