Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Relationella och emotione… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Relationella och emotionella aspekter av betygssamtal

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Ilona Rinne
Publicerad i Pedagogisk forskning i Sverige
Volym 22
Nummer/häfte 3-4
Sidor 166-183
ISSN 1401-6788
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 166-183
Språk sv
Ämnesord betygsättning, pedagogisk takt, omsorg, multimodal interaktion
Ämneskategorier Pedagogiskt arbete

Sammanfattning

Artikeln tar sin utgångspunkt i föreställningen att lärares betygsättning omfattar två sammanflätade dimensioner: en myndighetsutövande och en mellanmänsklig, relationell. Den förstnämnda utgörs av lärares formella uppdrag där betygsättning utgör en form av myndighetsutövning medan den andra kännetecknas av omsorg, fostran samt om lyhördhet för elevernas behov. Dessa dimensioner omfattas av begreppet pedagogisk takt och beskrivs utifrån interaktionen mellan lärare och elev i ett betygssamtal på gymnasiet.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/forskning/publikation/?publicationId=258541
Utskriftsdatum: 2019-10-22