Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Goodwill or “No-will”: Th… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Goodwill or “No-will”: The effect of CEO hubris on accounting outcomes

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Emmeli Runesson
Niuosha Samani
Publicerad i Nationell Redovisningskonferens (NRK) i Göteborg, 5-6 November 2015: http://fek.handels.gu.se/sektioner/redovisning/abstracts
Publiceringsår 2015
Publicerad vid Företagsekonomiska institutionen
Språk en
Ämnesord CEO letter, hubris hypothesis, CEO profile, textual analysis, goodwill impairment, M&A
Ämneskategorier Företagsekonomi

Sammanfattning

Purpose – This paper aims to examine the effect of CEO hubris on mergers and acquisitions (M&A) as well as goodwill accounting. Provided that hubristic CEOs pay an exaggerated premium for the target firms in M&A deals, a greater incidence of goodwill is expected to arise, which subsequently leads to future goodwill impairments. Design/methodology/approach – To identify CEO hubris, textual analysis using DICTION is applied to a sample of CEO letters to shareholders from firms listed on the Stockholm Stock Exchange. The tone in the CEO letter is expected to provide an at-a-distance assessment technique to identify a leader’s personality traits. Findings – Hubristic tone in CEO letters is found to be positively associated with the probability of engaging in M&A, the amount of goodwill, and the probability of making goodwill impairments. These findings are consistent with the hypothesis that hubristic CEOs overestimate the future prospects of M&A, which in turn leads to impairment losses when conditions deteriorate. Originality/value – This paper contributes to the literature on CEO attributes, accounting narratives and corporate decision-making by providing evidence that CEO letters carry information about “tone at the top” and can be used to predict strategic choices by management and future accounting outcomes.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/forskning/publikation/?publicationId=246724
Utskriftsdatum: 2019-10-16