Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

"Gladiatoreffekten. Antik… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

"Gladiatoreffekten. Antikfilmen och akademin"

Kapitel i bok
Författare Ida Östenberg
Publicerad i Svärd, sandaler och skandaler. Antiken på film och i TV. Red. Isak Hammar och Ulf Zander.
Sidor 241-253
ISBN 978-91-44-10253-5
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2015
Publicerad vid Institutionen för historiska studier
Sidor 241-253
Språk sv
Ämneskategorier Historia och arkeologi

Sammanfattning

Ridley Scotts Gladiator från 2000 var den första episka storfilm med antikt tema som producerats på 35 år. Filmen blev en succé: den slog publikrekord, möttes av positiva recensioner och vann fem Oscars. Film- och TV-industrin såg ny potential i avdankade antika teman och levererade i rask följd ett antal storproduktioner som utspelas i Hellas och Rom. Men också utanför biosalongerna gjorde filmen avtryck, emellanåt benämnd "Gladiatoreffekten". En ny generation studenter strömmade till universitetens antikenkurser, och inte minst viktigt, studiet av antiken på film tog fart. Ett stort antal böcker har sedan år 2000 utkommit som behandlar både specifika filmer och antikfilmen som genre. Vetenskapliga tidskrifter riktas åt studiet av antiken på film, och varje konferens med självaktning inkluderar numera en eller flera paneler som behandlar antiken på film och TV. Till en början rörde den vetenskapliga debatten i stor utsträckning frågor om filmens historicitet. Många upprörda röster kritiserade antikfilmens sätt att handskas med fakta, och den akademiska konsult som anlitats till Gladiator lät stryka sitt namn från eftertexten i protest. Senare studier har i stort lämnat frågan om historicitet och istället ägnat sig åt tolkning av antikfilmen som samtidsfenomen. Vilka temata berörs? Varför är de viktiga just nu? Vad säger de om vår syn på antiken och på vår egen tid? Jag tänker i denna text diskutera olika aspekter av "Gladiatoreffekten" inom film och akademi. En fundering rör också det framtida studiet. De senaste åren har sett en rad film- och TV-produktioner som närmast sågats av både filmkritiker och antikvetare (t.ex. Pompeii, 300: Rise of an Empire). Diskussionen om historicitet har blossat upp på nytt. Sedan Gladiator utkom 2000 har de vetenskapliga diskussionerna närts av och förts med särskilt fokus på filmer och TV-serier av god kvalitet (såsom Gladiator, Troja, Rome). Vad innebär den nya storproduktioner av "Bfilmer" för studiet av antiken på film?

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/forskning/publikation/?publicationId=220558
Utskriftsdatum: 2020-02-22