Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Utbildning för hållbar ut… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Utbildning för hållbar utveckling – förmågor bortom läroplanen

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Ingela Bursjöö
Publicerad i Forskning om undervisning och lärande
Nummer/häfte 12
Sidor 61-77
ISSN 2001-6131
Publiceringsår 2014
Publicerad vid Institutionen för fysik (GU)
Sidor 61-77
Språk sv
Länkar www.forskul.se/ffiles/006D371A/FUL1...
Ämnesord utbildning för hållbar utveckling, kompetensutveckling, lärarutbildning, transformativ process, pluralistisk undervisningstradition.
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

I undervisning om hållbar utveckling i grundskolans senare år värderar lärare kompetenser som kritisk reflektion, kreativitet och kommunikativa förmågor, utöver kunskaper om viktiga centrala ämnesspecifika begrepp. Flera av de önskvärda förmågorna går dessutom bortom läroplanen. Denna studie visar att det är av avgörande vikt hur den enskilde läraren uppfattar ett begrepp som hållbar utveckling. Författaren menar att det till stor del avgör hur läraren hanterar undervisningsuppdraget för hållbar utveckling. Hon skriver även att resultaten tyder på att lärarna inte nöjer sig med att ge individen kunskaper om tillstånden i världen utan även vill ge förutsättningar för att känna engagemang och vilja att handla för att påverka utvecklingen i en hållbar riktning.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/forskning/publikation/?publicationId=198832
Utskriftsdatum: 2020-08-15