Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Rediscovering radiology: … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Rediscovering radiology: New technologies and remedial action at the worksite

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Hans Rystedt
Jonas Ivarsson
Sara Asplund
Åse (Allansdotter) Johnsson
Magnus Båth
Publicerad i Social Studies of Science
Volym 41
Nummer/häfte 6
Sidor 867-891
ISSN 0306-3127
Publiceringsår 2011
Publicerad vid Institutionen för kliniska vetenskaper, Avdelningen för radiofysik
Linnécentret for forskning om lärande (LinCS)
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Institutionen för kliniska vetenskaper, Avdelningen för radiologi
Sidor 867-891
Språk en
Länkar dx.doi.org/10.1177/0306312711423433
https://gup.ub.gu.se/file/206808
Ämnesord computed tomography, ethnomethodology, medical imaging, professional vision, radiology, workplace studies
Ämneskategorier Pedagogik, Sociologi, Radiofysik, Radiologi

Sammanfattning

This study contributes to social studies of imaging and visualization practices within scientific and medical settings. The focus is on practices in radiology, which are bound up with visual records known as radiographs. The study addresses work following the introduction of a new imaging technology, tomosynthesis. Since it was a novel technology, there was limited knowledge of howto correctly analyse tomosynthesis images. To address this problem, a collective review session was arranged. The purpose of the present study was to uncover the practical work that took place during that session and to show how, and on what basis, new methods, interpretations and understandings were being generated. The analysis displays how the diagnostic work on patients’ bodies was grounded in two sets of technologically produced renderings. This shows how expertise is not simply a matter of providing correct explanations, but also involves discovery work in which visual renderings are made transparent. Furthermore, the results point to how the disciplinary knowledge is intertwined with timely actions, which in turn, partly rely on established practices of manipulating and comparing images. The embodied and situated reasoning that enabled radiologists to discern objects in the images thus display expertise as inherently practical and domain-specific.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/forskning/publikation/?publicationId=147814
Utskriftsdatum: 2019-11-21