Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Nyexaminerade om lärarutb… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Eva Bejerot
Laura Lampi
Tina Forsberg
Raisa Ahtiainen
Lisa Björk
Risto Hotulainen
Karolina Parding
Therese Sehlstedt
Gunilla Wastensson
Publicerad i Arbetsmarknad & Arbetsliv
Volym 24
Nummer/häfte 3-4
Sidor 66-84
ISSN 1400-9692
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
Institutionen för medicin, avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa, enheten för arbets-och miljömedicin
Sidor 66-84
Språk en
Länkar https://journals.lub.lu.se/aoa/arti...
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

En professionsutbildning utmärks av en spänning mellan teoretisk kunskap och praktisk yrkeskunskap. Vi vet dock inte mycket om hur en professionsutbildning bäst utformas för att förbereda studenter inför yrket. Utifrån tre enkäter, två i Sverige och en i Finland, analyseras nyexaminerade lärares uppfattning om hur förberedda de var för sitt arbete efter lärarutbildningen. Området metodik och praktik hade tydligast samband med känslan av att vara väl förberedd. I flera områden var de finska respondenterna mer kritiska än de svenska. De många positiva omdömena om den finska lärarutbildningen gjorde att vi förväntat oss ett mer positivt resultat i den finska studien.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?