Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Resultatdialog 2015… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Resultatdialog 2015

Rapport
Författare Pia Williams
Sonja Sheridan
Ingrid Pramling Samuelsson
ISBN 978-91-7307-305-9
Förlag Vetenskapsrådets rapportserie
Förlagsort Vetenskapsrådet: Stockholm
Publiceringsår 2015
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Språk sv
Ämnesord gruppstorlek, förskola, barn, förskollärare, lärande, villkor
Ämneskategorier Annan samhällsvetenskap, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

• Gruppstorlek i förskolan bör ses i ljuset av samverkande faktorer: arbetslagets utbildning och kompetens, personaltäthet, barngruppssammansättning och fysiska utrymmen. • Barngruppsstorlek är relaterat till interaktionen mellan faktorerna och samspelet mellan dem skapar olika villkor för förskollärare att arbeta professionellt, liksom för barns möjligheter att lära enligt intentionerna i läroplanen. • Antal barn i gruppen har betydelse för förskollärares val och bortval av målområden och arbetssätt. Ökar antalet barn i gruppen som helhet, får även de mindre grupperingarna ett större antal barn, vilket försvårar arbetet med läroplanen. • Den fysiska miljön är en nyckelfaktor då den utgör ramen för vad som är möjligt att planera och genomföra i form av innehåll och aktiviteter. Förskolans rum ska vara avpassade för antalet barn och ge möjligheter både att dela upp och att samla hela gruppen. • Färre barn i grupperna möjliggör högre grad av kommunikation, medan större grupper uppfattas stimulera kreativitet. • Oberoende av gruppstorlek, betonar förskollärare vikten av att utveckla barns sociala förmågor och självkänsla. Kognitiva färdigheter som kritiskt tänkande och en observerande attityd ges mindre uppmärksamhet. • Utifrån ett professionellt perspektiv på förskolans utveckling och kvalitet är det av vikt att systematiskt studera och kartlägga: - barngruppernas organisering i form av storbarns-, åldersblandade och åldersspecifika grupper, - betydelsen av barns ålder, relaterat till innehåll och aktivitet.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?