Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Ironic Crisis Communicati… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ironic Crisis Communication? Reflections on Three Videos by the Swedish Rail Company SJ

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Orla Vigsø
Publicerad i Nordicom Review
Volym 2013
Nummer/häfte 2
Sidor 123-134
ISSN 1403-1108
Publiceringsår 2013
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Sidor 123-134
Språk en
Länkar www.nordicom.gu.se/common/publ_pdf/...
Ämnesord rhetoric, crisis communication, irony, humour, PR
Ämneskategorier Medie- och kommunikationsvetenskap, Språk och litteratur

Sammanfattning

Humour and irony are normally not recommended within crisis communication. So when the main Swedish rail company SJ in January 2011 issued three short videos taking an ironical stance on the company and its damaged reputation, it attracted a great deal of attention. But the good will generated by this unexpected irony was apparently never fully understood by the management, and was thus lost or directly undermined by their subsequent communication. This article addresses the specific case of SJ’s crisis communication in early 2011, with particular interest in the question of the use of humour and irony in a crisis situation.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?