Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Fysiskt bråk som socialt … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fysiskt bråk som socialt problem- en jämförelse mellan fysiskt bråk mellan syskon respektive skolkamrater

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Sara Uhnoo
Publicerad i Paper presenterat på Nordiska sociologkongressen i Malmö, 20-22 Augusti 2004
Sidor 26
Publiceringsår 2004
Publicerad vid Sociologiska institutionen
Sidor 26
Språk sv
Ämnesord Konstruktion av sociala problem, ungdomar, skolvåld, syskonbråk
Ämneskategorier Sociologi, Kriminologi

Sammanfattning

Syftet är att ge ett tillämpningsexempel på sociala problem genom att jämföra diskurser om två typer av fysiskt bråk mellan barn och ungdomar, nämligen mellan syskon i skolåldern och skolkamrater i grund- och gymnasieskolan. Valet av exempel gjordes utifrån ett antagande att fysiskt bråk mellan skolkamrater, till skillnad från fysiskt bråk mellan syskon, tenderar att kollektivt definieras som ett socialt problem. Rimligheten i denna utgångspunkt undersöks kortfattat genom att resonera kring massmedial uppmärksamhet, forskningsläge, intresseorganisationer som gör anspråk på ”problemen”, politisk debatt samt åtgärder. Den frågeställning som texten kretsar kring är vilka tänkbara, potentiella förklaringar det kan finnas till att fysiskt bråk mellan syskon inte kollektivt definieras som ett socialt problem medan fysiskt bråk mellan skolelever gör det. Då ett konstruktivistiskt synsätt på sociala problem tillämpas undersöks framför allt diskursiva skillnader i synen på syskon- respektive skolvåld. Till grund för texten ligger en analys av intervjuer om ”våld” med sammanlagt 33 ungdomar, 18 tjejer och 15 killar, i åldern 15-19 år. Några potentiella förklaringar som tas upp är att syskonbråk till skillnad från skolbråk inte anses leda till allvarliga skador, eftersom syskon inte förväntas vilja eller kunna skada varandra, att syskonbråk definieras som ett familjeproblem snarare än ett samhällsproblem, att skolbråk i högre utsträckning sker och av de inblandade görs offentligt, att det anses vara föräldrarnas ansvar att se till att konflikter mellan syskon inte leder till övergrepp vilket medför att barnen fråntas ansvar medan skolbråk istället hanteras av skolpersonal genom polisanmälan, frånvaro av smidiga eller sedan tidigare etablerade åtgärder i skolbråksfrågan, att syskon i högre utsträckning än skolelever betraktas som jämbördiga parter samt att det eventuellt saknas inflytelserika aktörer med intresse av att göra anspråk på och ”äga” syskonbråksfrågan.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?