Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Med digital arbetskraft i… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Med digital arbetskraft i klassrummet

Övrigt
Författare Neil Selwyn
Annika Bergviken Rensfeldt
Thomas Hillman
Mona Lundin
Catarina Player-Koro
Publicerad i Bloggpost Medium
Publiceringsår 2020
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Institutionen för tillämpad informationsteknologi (GU)
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Språk sv
Länkar https://medium.com/gothenburggroup/...
Ämnesord digitalt arbete; digital arbetskraft; skollärare; plattformsarbete
Ämneskategorier Interaktionsteknik, Pedagogiskt arbete, Arbetslivsstudier

Sammanfattning

Digital teknologi associeras ofta med olika samhällstrender, som förändringar i arbets- och anställningsformer. Även i vissa traditionella högstatusyrken (som revisor-, advokat- och läkaryrket) tränger sig såväl digitalisering som automatisering in i det vardagliga arbetet. Nya former av digitalt arbete har uppstått som för tio år sedan skulle ha varit otänkbara. De flesta känner nog till den typ av tjänster och arbetsformer som Uber, Foodora, Yepstr, Tiptap och TaskRunner erbjuder i Sverige idag. Det är kanske inte lika känt att liknande former av digital arbetskraft nu börjat komma in i skolans värld och undervisningen. Dessa inslag i skolan menar vi kräver särskild och noggrann uppmärksamhet från såväl lärarprofessionen själv och lärarfackliga organisationer som andra skolaktörer och forskarsamhället kring skola och utbildning.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?