Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Parents, a Swedish proble… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Parents, a Swedish problem: on the marginalisation of democratic parental involvement in Swedish school policy

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Susanne Dodillet
Ditte Storck Christensen
Publicerad i Comparative Education
ISSN 0305-0068
Publiceringsår 2020
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Språk en
Länkar https://doi.org/10.1080/03050068.20...
Ämnesord parents, parental involvement, school, Sweden, professionalism, democracy, education, children
Ämneskategorier Idé- o lärdomshistoria, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

This article proposes that the scope for parental involvement is limited in the current Swedish school system, despite its claim to the highest level of democracy and its extensive marketisation and juridification. In order to define this deficit, we introduce the notion of democratic parental involvement. We further trace the history of the pronounced reluctance towards parents seeking to influence the education of their children in Swedish education policy since the 1940s. Three characteristic ideas in this policy are highlighted: (1) its concept of ‘democratic education’, (2) the idea of ‘the best interest of the child’ and (3) the concept of ‘the professional teacher’. We argue that these strands together make the idea of democratic parental involvement being a positive force in education virtually inconceivable.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?