Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Bedömning av kunnande i d… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Bedömning av kunnande i dans och teater inom gymnasieskolan

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Pernilla Ahlstrand
Ninnie Andersson
Publicerad i Konferens program
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Högskolan för scen och musik
Språk sv
Länkar https://neäl.se/wp-content/uploads/...
Ämnesord dans, teater, gymnasieskolan, ULFprojekt, bedömning
Ämneskategorier Scenkonst, Pedagogiskt arbete, Didaktik

Sammanfattning

I denna presentation kommer forskarna redogöra för ett pågående forskningsprojekt som beviljats ULF-medel under perioden 2019-2021. Projektet tar utgångspunkt i tidigare forskning som har visat att kunnande som tar sig gestaltande uttryck kan vara utmanande att artikulera på grund av dess tysta dimensioner och på grund av att delar av kunskaperna tas för givna. Det i sig blir problematiskt gällande hur undervisning planeras, hur kunskap värderas och hur bedömningar kommuniceras. Det övergripande syftet med projektet är att gemensamt i lärarlag formulera kvaliteter i relation till ett gestaltande arbete. Kvaliteterna blir användbara i planeringen av undervisning och som en konsekvens till bedömning. Learning study har valts som forskningsansats och skolutvecklingsmodell. Analysmetoden fenomenografi kommer användas på ett innovativt sätt där kunnande som tar sig gestaltande uttryck analyseras. Med stöd i analyser och gemensamt genomförda lektioner kommer undervisningsstöd att utarbetas tillsammans med verksamma gymnasielärare. Lärarstudenter inom ämneslärarutbildningen med inriktning dans och teater vid Göteborgs universitet kommer att involveras i projektet. Därigenom syftar projektet även till att stärka den vetenskapliga grunden inom lärarutbildning i konstnärliga ämnen samt bidra till forskningsresultat inom ett område som genom tidigare forskning visat sig vara utmanande.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?