Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Physiological effects of … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Physiological effects of railway vibration and noise on sleep

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Michael Smith
Ilona Croy
Mikael Ögren
Oscar Hammar
Eva Lindberg
Kerstin Persson Waye
Publicerad i Journal of the Acoustical Society of America
Volym 141
Nummer/häfte 5
Sidor 3262-3269
ISSN 0001-4966
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för medicin, avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa
Institutionen för medicin, avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa, enheten för arbets-och miljömedicin
Sidor 3262-3269
Språk en
Länkar doi.org/10.1121/1.4983302
https://gup.ub.gu.se/file/206849
Ämnesord sleep, vibration, noise
Ämneskategorier Akustik, Folkhälsomedicinska forskningsområden, Miljömedicin

Sammanfattning

This paper evaluates the relative contribution of vibration and noise from railway on physiological sleep outcomes. Vibration from railway freight often accompanies airborne noise, yet is almost totally absent in the existing literature. In an experimental investigation, 23 participants, each sleeping for six nights in the laboratory, were exposed to 36 simulated railway freight pass-bys per night with vibration alone (aWd,max = 0.0204 ms−2), noise alone (LAF,max = 49.8 dB), or both vibration and noise simultaneously. A fourth exposure night involved 52 pass-bys with concurrent vibration and noise. Sleep was measured with polysomnography. Cardiac activity was measured with electrocardiography. The probability of cortical arousals or awakenings was greater following all exposures, including vibration alone, than spontaneous reaction probability (p < 0.05). The effects of vibration exposure and noise exposure on changes of sleep stage and arousals were directly additive. Vibration and noise exposure both induced heart rate acceleration above spontaneously expected fluctuations at baseline. The results indicate that vibration and noise are processed in the brain separately yet in parallel, with both contributing towards the likelihood of sleep disruption. The findings show that vibration is of importance when considering the impact of railway freight on sleep.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?