Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Valkampanjerna missar mål… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Valkampanjerna missar mål trots mer pengar än tidigare

Artikel i dagstidning
Författare Marie Grusell
Lars Nord
Publicerad i Dagens Nyheter
Nummer/häfte 270615
Sidor 1
ISSN 1101-2447
Publiceringsår 2015
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Sidor 1
Språk sv
Länkar www.dn.se/debatt/valkampanjerna-mis...
Ämnesord Svensk politik, politisk kommunikation
Ämneskategorier Medie- och kommunikationsvetenskap, Statsvetenskap

Sammanfattning

Ny studie. Genomsnittskostnaden per röst för riksdagspartierna har ökat från 42 till 75 kronor sedan 2006. Men trots mer pengar och ­professionalitet har parti­erna svårt att sätta agendan. En förklaring är avståndet mellan den ”offentliga” ­valdebatten och ­väljarnas verklighetsuppfattning, skriver två forskare. Ny studie. Genomsnittskostnaden per röst för riksdagspartierna har ökat från 42 till 75 kronor sedan 2006. Men trots mer pengar och ­professionalitet har parti­erna svårt att sätta agendan. En förklaring är avståndet mellan den ”offentliga” ­valdebatten och ­väljarnas verklighetsuppfattning, skriver två forskare. Det så kallade ”supervalåret” 2014 resulterade i en parlamentarisk baksmälla; påbud om extraval och en decemberöverenskommelse som fortfarande debatteras. Partier, medier och väljare har haft mycket att tänka på det sista halvåret och snart är de politiska partierna i fokus igen nu när Almedalsveckan snart drar i gång. I Alme­dalen väntar nya politiska utspel. Förra årets valrörelser visar dock att partierna sällan kan räkna med att få det genomslag de hoppas på när de försöker vinna stöd för sin politik. Det beror inte på att valkampanjerna varit dåliga. Det var rätt länge sedan pressade partisekreterare kunde höras beklaga att de inte ”nått ut” med sina förträffliga budskap till väljarna. Sådana halvkvädna visor hörs sällan numera. I dag är det snarare så att de politiska partiernas valkampanjer blivit allt mer professionella. Det visar en aktuell studie som bygger på intervjuer och partienkäter med de åtta riksdagspartiernas kampanjansvariga under flera år fram till det senaste riksdagsvalet 2014 (”Vinnande kampanjer, förlorade val”, DEMICOM/Mittuniversitetet).

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?