Närings- och hälsomässiga konsekvenser av ungdomars anammande av vegetabilisk kosthållning

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Kort beskrivning

Syftet med detta projekt är att undersöka de närings- och hälsomässiga konsekvenserna av ungdomars anammande av vegetabilisk kosthållning jämfört med de som äter blandkost, samt att utforska faktorer som påverkar ungdomars följsamhet till kosten.

Tre studier genomförs i Sverige, Norge och Australien vilket möjliggöra jämförelse mellan länderna. I studie 1 kommer kostintag och näringsstatus hos 16-20-åriga ungdomar att jämföras (60 veganer, 60 lakto-ovo-vegetarianer, 60 icke-köttätare och 60 blandkostare). I studie 2 kommer 500 ungdomar per land att fylla i ett webbaserat frågeformulär om hälsorelaterat beteende, matvanor och kunskap. I studie 3 kommer kvalitativa intervjuer med ca 24 ungdomar utforska vilka faktorer som främjar respektive hämmar anammande av vegetabilisk kosthållning.

Det föreslagna projektet fokuserar på en ny era, där människor över hela världen uppmanas att äta en mer vegetabilisk kost. Om vi ska kunna stödja en hälsosam vegetabilisk kosthållning, måste vi veta konsekvenserna av dagens ungdomars anammande av vegetabilisk kost.