Gruppbild MEDAL-studien
Foto: Daniel Arvidsson

MEDAL – Measurement of Energy expenditure and Dietary intake at Different Activity Levels

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Centrum för hälsa och prestation, insitutionen för kost- och idrottsvetenskap, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Centrum för hälsa och prestation, institutionen för medicin, Sahlgrenska akademin

Kort beskrivning

Vår forskargrupp undersöker och utvecklar metoder för att mäta energiintag och energiförbrukning. Denna studie vill specifikt undersöka hur bra rörelsemätare är för att fastställa energiförbrukning hos individer på olika aktivitetsnivåer, från de som är mindre aktiva till de som idrottar på hög nivå. Vi vänder oss därmed till vuxna individer på alla aktivitetsnivåer. I studien kommer vi även att mäta kostintaget och därmed fastställa intaget av näringsämnen, liksom mäta kroppssammansättning. Studien integrerar institutionens ämnesområden kost- och idrottsvetenskap och förenar flera forskare inom institutionen liksom vid Sahlgrenska akademin.

Deltagande i studien

Du kommer till vårt forskningslaboratorium vid Skånegatan 14. Besöket tar ca två timmar. Du har på dig rörelsemätare på kroppen. Den första aktiviteten är att ligga ner för att mäta syreupptaget i vila genom att andas i en speciell huva och kroppssammansättning med hjälp av impedansmätare. Därefter får du genomföra aktiviteter på olika intensiteter samtidigt som syreupptaget mäts genom att andas i en mask. I samband med besöket mäts vikt och längd och du får inta dubbelmärkt vatten. Dubbelmärkt vatten är en ofarlig isotop av vatten och är en pålitlig metod för att fastställa energiförbrukning i fält. Vi mäter hur snabbt det kommer ut via urinen.

Under 14 dagar har du på dig fyra rörelsemätare (midjan, lår, handled) och lämnar flera urinprov (du får urinrör som du kan bevara hemma). Under 7 dagar genomförs en kostdagbok, där du med hjälp av en våg väger allt du äter och dricker. Efter 7 dagar lämnas första veckans urinprover och du blir intervjuad om sitt kostintag. Efter 14 dagar samlar vi in allt material och urinprov och mäter vikten en sista gång. Du får tillgång till resultat med hög kvalitet och pålitlighet som berör energiförbrukning, näringsbehov och kroppssammansättning och får även en biobiljett.

Deltagande i studien

Datainsamling pågår. Vid intresse av att delta, var vänlig kontakta:

Jonatan Fridolfsson, koordinator
E-mail: jonatan.fridolfsson@gu.se
Telefon: 0766-98 32 22

Studien genomförs i samarbete med avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition vid Sahlgrenska Akademin.