Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2013-08-15 14:34

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Utbildningsvetenskap - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Hitta forskaren!

Välj ämne och hitta forskare och publikationer i vår forskningsdatabas.

Utbildningsvetenskap

Del av forskningsområdet Samhällsvetenskap

Senaste publikationer

Gifted and Talented Aboriginal Students in Australia
Susanne Garvis, Sally Windsor, Donna Pendergast
Handbook of Giftedness and Talent Development in the Asia-Pacific. Smith, Susen R. (red.), Singapore, Springer, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Teacher educators' perceptions of their profession in relation to the digitalization of society
Anna Roumbanis-Viberg, Karin Forslund Frykedal, Sylvana Sofkova Hashemi
Journal of Praxis in Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rummets och digitaliseringens betydelse för literacyutveckling – hållbara undervisningsmodeller i ny verksamhet. Symposium: Literacy och hållbar undervisning i svenskämnet.
Sylvana Sofkova Hashemi, Anna Maria Hipkiss
NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt, 23-24 oktober 2019, NTNU i Trondheim, Norge., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Étendue du vocabulaire et compréhension écrite – le français à l'université en Suède
Mårten Ramnäs
Bergen Language and Lingustics Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Transformation, Distribution and Translation of Teacher Education Policy in Examination Practices for Prospective Primary and Secondary teachers
Ola Strandler, Catarina Player-Koro
Paper presented at the European Conference on Educational research (ECER), München, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Rules of Violence: Young People’s Moral Work around Violence and Fighting
Sara Uhnoo
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad J. (red.), p. 153-172, Cham, Springer , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

International science education
Thomas Karikari, Miriam Segura-Totten, Esperanza C. Cabrera, Diana E. Waturangi, Erin E. Barding et al.
Journal of Microbiology and Biology Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lärandepraktikens olika förutsättningar för elever som lär på ett andraspråk i yrkesutbildning
Ingrid Henning Loeb
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse förändring genom teorin om praktikarkitekturer. Henning Loeb, I., Langelotz, L. & Rönnerman, K. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Existens och glipan mellan liv och värld som nödvändiga utgångspunkter för livsvärldsbaserad rehabilitering
Inger Berndtsson
Paper presenterat vid konferensen Existential Medical Humanities, 7-8 november, Södertörns Högskola, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 151 - 200 av 900

Namn Titel Organisation
Båth, Magnus Professor/1:e sjukhusfysiker Avd för radiofysik
Börjesson, Git Universitetsadjunkt Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Börjesson, Mattias Universitetslektor Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Cajvert, Lilja Universitetslektor Institutionen för socialt arbete
Campopiano, Christina Universitetsadjunkt HDK - Högskolan för design och konsthantverk
Careborg, Karin Universitetsadjunkt Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Carlson, Anna Universitetsadjunkt HDK - Högskolan för design och konsthantverk
Carlson, Marie Forskare Institutionen för svenska språket
Carlsson, Ninni Maria Kristina Universitetslektor Institutionen för socialt arbete
Carlström, Eric Professor/sjuksköterska Lärande och ledarskap för hälsoprofessioner
Castro, Andrea Professor Institutionen för språk och litteraturer
Chaudron, Michel Professor Cyber Physical Systems (SE-CPS)
Claesson, Silwa Universitetslektor Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Coble, Mary Universitetslektor Akademin Valand
Cornell, Per Professor Institutionen för historiska studier
Cramér, Per Professor Handelshögskolans fakultetsstyrelse
Cutas, Daniela Forskare Avdelningen för filosofi och filologi
Dafgård, Lena Pedagogisk utvecklare PIL Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande
Dahlberg, Ulrica Forskare, biträdande Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM
Dahlbäck, Katharina Universitetslektor Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Dahlöf, Björn Oavlönad docent Avd för molekylär och klinisk medicin
Dalnäs, Ulf Chef HDK - Högskolan för design och konsthantverk
Davet, Natalie Doktorand Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Dellenborg, Lisen Universitetslektor Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Dodillet, Susanne Universitetslektor Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Dohlsten, John Universitetsadjunkt Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Donning, Ylva Universitetsadjunkt Institutionen för socialt arbete
Dovemark, Marianne Seniorforskare Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Dragemark Oscarson, Anne Universitetslektor Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Dragemark Oscarson, Anne Universitetslektor Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Dupont, Sam Universitetslektor Institutionen för biologi och miljövetenskap
Dymitrow, Mirek Forskningssamordnare Göteborgs centrum för hållbar utveckling
Ekbrand, Hans Universitetslektor Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
Ekholm, Christer Universitetslektor Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

Visar 151 - 200 av 900

Visar 61 - 70 av 8480

2019

Critical literacy as legitimate knowledge. The importance of teacher agency.
Jennifer Alford, Catarina Schmidt, Anna Lyngfelt
Re-imagining education for democracy. S. Riddle and M. W. Apple (red.), London and New York , Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Religionskunskap
Olof Franck
SO för lärare 1 - 3. Blanck, S., Franck, O., Holmqvist Lidh, C., Lillliestam, A-L. & Pettersson, A. (red.), Lund, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Yrkeslärares strategi för elevers framgång
Susanne Gustavsson
Didaktisk utvecklingsdialog - Lärares och skolledares professionella utveckling. A. Olin, J. Almqvist, L. Gyllander Torkildsen, K. Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Lärares samarbete i sociala mediegrupper.
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin
Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.), Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Polarisering i skolfrågor: Förändringar i svensk opinion mellan 2014 och 2018
Sverker Lindblad
Storm och stiltje. Ulrika Andersson, Björn Rönnerstrand, Patrik Öhberg & Annika Bergström (red.), Göteborg, Göteborgs Universitet: SOM-institutet, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Participation and Mathematization in Introductory Algebra Classrooms: The Case of Sweden
Cecilia Kilhamn, Thomas Hillman, Roger Säljö
Encountering Algebra. A Comparative Study of Classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. Kilhamn C., Säljö R. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Researching classrooms in search of learning: Theoretical and methodological considerations
Roger Säljö, Maria Luiza Cestari
Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. C. Kilhamn & R. Säljö (red.), Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. C. Kilhamn & R. Säljö (red.), Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Theorising compassion and empathy in educational contexts: What are compassion and empathy and why are they important?
Georgina Barton, Susanne Garvis
Compassion and Empathy in Educational Contexts. Barton G., Garvis S. (red.), Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Förord. Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen
Olof Franck
Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen. Olof Franck (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 61 - 70 av 8480

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2013-08-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?