Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2013-08-15 14:34

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Utbildningsvetenskap - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Hitta forskaren!

Välj ämne och hitta forskare och publikationer i vår forskningsdatabas.

Utbildningsvetenskap

Del av forskningsområdet Samhällsvetenskap

Senaste publikationer

Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 13: Uppföljning av huvudmännens erfarenheter av effekter i olika skolformer hösten 2018.
Eva Andersson, Sara Carlbaum, Anders Hanberger
Umeå universitet, Umeå Center for Evaluation Research, Rapport 2019
Rapport

“The system shows us how bad it feels”: special educational needs assessment in North Rhine-Westphalia, Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
European Journal of Special Needs Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att betygsätta elevers kunskaper – möjligheter och begränsningar
Frank Bach, Birgitta Frändberg, Mats Hagman, Ann Zetterqvist, Eva West
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Fysikbegreppets flyktighet: En konsekvens av kursplaneförändringar?
Helena Johansson, Magnus Oskarsson, Peter Nyström
Från forskning till fysikundervisning Bidrag från konferensen 10– 11 april 2018 i Lund arrangerad av Nationellt Resurscentrum för Fysik, Norrköping, Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID), Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Investigating Swedish Preschool Teachers’ Intentions Involved in Grouping Practices
Panagiota Nasiopoulou
Early Childhood Education Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Socialisation and citizenship preparation in vocational education: Pedagogic codes and democratic rights in VET-subjects
Mattias Nylund, Kristina Ledman, Per-Åke Rosvall, Maria Rönnlund
British Journal of Sociology of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Framing foreign language education - a European approach
Mats Oscarson
Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities (JSSH), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Handling languaging during empirical research. Ethnography as action in and across time and physical-virtual sites
Sangeeta Bagga-Gupta, Giulia Messina Dahlberg, Annaliina Gynne
Virtual Sites as Learning Spaces. Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

On Epistemological Issues in Technologically Infused spaces. Notes on Virtual Sites for Learning
Sangeeta Bagga-Gupta, Giulia Messina Dahlberg
Virtual Sites as Learning Spaces. Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Barns naturkontakt i den segregerade staden
Mattias Sandberg
Utomhuspedagogik. Lärmiljö, närmiljö och det utvidgade klassrummet (red. Olof Fastén), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 351 - 400 av 895

Namn Titel Organisation
Hägerland, Tobias Universitetslektor Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Häggström, Johan Pedagogisk utvecklare Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM
Häggström, Margaretha Universitetsadjunkt Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Häggström, Olle Professor Avdelningen för tillämpad matematik och statistik
Häikiö, Tarja Professor HDK - Högskolan för design och konsthantverk
Höjer, Ingrid Professor Institutionen för socialt arbete
Ingerman, Åke Professor Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Innabi, Hanan Universitetslektor Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Ivarsson, Jonas Universitetslektor Inst tillämpad IT, avd för informatik
Jaakkola, Maarit Forskare Nordicom
Jacobsson, Katharina Universitetslektor Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Jahnke, Anette Universitetslektor Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Jakobsson Ung, Eva Professor/verksamhetsutvecklare Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Jansson, Inger Universitetslektor Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Jansson, Patrik Bitr professor Institutionen för data- och informationsteknik
Jarefjäll, Patrik Forskningsingenjör Institutionen för kulturvård
Jarl, Maria Universitetslektor Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Jenholt Nolbris, Margaretha Universitetslektor/sjuksköterska Livssammanhang och hälsofrämjande vård
Jeppsson, Cecilia Doktorand Högskolan för scen och musik
Johannsen, Bjørn Friis Universitetslektor Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Johannsen, Bjørn Friis Universitetslektor Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Nordenström, Elin Forskare, biträdande Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Johansson, Helena Maria Universitetslektor Institutionen för socialt arbete
Johansson, Marléne Professor HDK - Högskolan för design och konsthantverk
Johansson, Monica Universitetslektor Utbildningsvetenskapliga fakulteten
Johansson, Peter Universitetslektor Institutionen för globala studier
Taneja Johansson, Shruti Universitetslektor Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Johansson, Sofie Forskare Institutionen för svenska språket
Johansson, Stefan Universitetslektor Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Jerdborg, Stina Doktorand Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Johansson, Thomas Professor Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Johansson Bäcklund, Camilla Universitetsadjunkt HDK - Högskolan för design och konsthantverk
Johansson, Sofie Forskare Institutionen för svenska språket
Johnsson, Åse Universitetslektor/överläkare Avd för radiologi

Visar 351 - 400 av 895

Visar 41 - 50 av 8405

2019

Att se nyttoväxter – platsens betydelse.
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss
Forskningssymposium 28 augusti 2019: Barn, lek, lärande och hållbarhet i utomhusmiljöer, HLK, Jönköping University., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

En presentation av antologin Att bedöma språklig kompetens: rapporter från projektet Nationella prov i främmande språk
Lena Hedenbratt, Patrik Axelson
Lingua - språklärarnas riksförbunds medlemstidskrift, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Trust, social capital and relational pedagogy as tools to advance inclusive and sustainable learning environments for pupils with special educational needs
Girma Berhanu
THE 16TH BIENNIAL CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION (IASE) at Sebastian Kolowa Memorial University (SEKOMU) from 14th to 17th July 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Inclusive Education and the “Balkanization” /Professionalization of the Specialized Field of Studies in Special Education Postgraduate Programs: The Case of Sweden.
Girma Berhanu
International Journal of Special Education. Vol. 33, No.4, 2019., Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Intersections of race, disability, class, and gender in special/inclusive education: The case of Sweden.
Girma Berhanu
Gronseth, S. L., & Dalton, E. M., (Eds.). Universal Access through Inclusive Instructional Design: International Perspectives on UDL. New York: Routledge, New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Kurslitteraturens forskningsanknytning på lärarutbildningen
Miranda Rocksén, Djamila Fatheddine, Elisabeth Ohlsson , Charlotte Nilsson
Franck (red). Vetenskaplighet i högre utbildning - Erfarenheter från lärarutbildningen, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Collaboration between Professionals and Parents of Children on the Autism Spectrum in the Swedish Early Intervention System. A Qualitative Case Study.
Pia Lorinser, Thomas Barow
Book of Abstracts, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A Research Review on Doctoral Education Research – Paradigms and Politics of Knowledge
Sverker Lindblad, Gun-Britt Wärvik
Paper presented at the ECER conference, September 2019 in Hamburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teaching as Professional Practice. At the symposium: Pedagogy, Education and Praxis: An eleven-year progress report from an international research network. At the ECER conference, September 2019 in Hamburg.
Kemmis Stephen, Rachel Jekhelln, Charlotte Arkenback-Sundström, Gun-Britt Wärvik
At the symposium: Pedagogy, Education and Praxis: An eleven-year progress report from an international research network. At the ECER conference, September 2019 in Hamburg. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Standing in the Shadows of Plants
Dawn Sanders
Plants, People, Planet, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

Visar 41 - 50 av 8405

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2013-08-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?