Till sidans topp

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Aktuellt - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

• Minskad nöjdhet med vårdcentraler efter LOV

[2018-12-14] Invånarnas nöjdhet med vårdcentraler i Västra Götalandsregionen har sjunkit sedan lagen om valfrihet (LOV) infördes 2009. Andelen vårdcentraler i privat regi har ökat efter att LOV infördes, men minskningen i nöjdhet kan inte förklaras av privatiseringsgrad. Studien visar att nöjdheten är som störst i kommuner där det råder balans i utbudet mellan privata och kommunala vårdcentraler. I kommuner som har antingen en dominans av privata, eller offentliga, är nöjdheten som lägst.

• Nybildning av nervceller påverkas vid ledgångsreumatism

[2018-12-14] Den kroniska inflammationen vid reumatoid artrit påverkar inte bara lederna. Forskare världen över uppmärksammar allt mer att även hjärnan påverkas av inflammationen. I en ny studie som publicerats i tidskriften PNAS visar forskare vid Sahlgrenska akademin att reumatoid artrit påverkar nybildningen av nervceller i hjärnan.

• Göteborgs universitet går med i europeiskt nätverk

[2018-12-13] Under onsdagen skrev rektor Eva Wiberg på en överenskommelse om deltagande i universitetsnätverket Eutopia, en ny allians bestående av sex europeiska universitet.

• Patrik Rorsman får Nordiska Medicinpriset 2018

[2018-12-12] Patrik Rorsman, professor i cellulär endokrinologi vid Göteborgs universitet, är en av två mottagare av årets Nordiska Medicinpris. Han får priset för sina grundläggande studier om cellulär och molekylär reglering av hormonproduktion av olika celler i bukspottkörteln, och för att han klargjort hur dessa celler reagerar på förändringar av blodsockerkoncentration.

• Forskning om antibiotikaresistens får 25 miljoner från VR

[2018-12-11] Vetenskapsrådet har beslutat att anslå drygt 25 miljoner kronor de närmsta sex åren till en tvärvetenskaplig forskningsmiljö under ledning av professor Joakim Larsson vid institutionen för biomedicin, Göteborgs universitet.