Validitet handlar enligt moderna definitioner om giltigheten i tolkningar och användning av provresultat (jfr. Messick 1989). I den här presentationen kommer jag att utgå från en valideringsprocess i flera steg och särskilt beakta olika aspekter av validitet vid bedömning av svenska elevers skriftliga språkförmåga på tyska.
Validiteten undersöks i följande frågeställningar:
a) vilka aspekter beaktas vid bedömning av elevers skriftliga förmåga?
b) hur samstämmiga är svenska bedömare? samt
c) vilken relation har bedömningar av elevers skriftliga förmåga på tre nivåer inom det svenska språkstegsystemet till en uppfylld B1-nivå enligt GERS?
Under seminariet diskuteras resultat och didaktiska implikationer för skolans språkundervisning.
Messick, S. (1989). “Meaning and values in test validations: The science and ethics of assessment.” Educational Researcher, 18(2): 5–1
Länk till sammanfattning av Maria Håkansson Rambergs avhandling: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1605507/ATTACHMENT01.pdf
Maria Håkansson Ramberg, Uppsala universitet
……………………………………………..
Väl mött!
Vid frågor, kontakta Eva Olsson (ordförande): eva.olsson@ped.gu.se
eller Åsa Sebestyen (sekreterare): asa.sebestyen@gu.se