Sveriges nationella minoritetsspråk – nya språkpolitiska perspektiv

Kultur & språk

Lunchseminarium med Linus Salö från Stockholms universitet

Seminarium
7 dec 2022
Humanisten, sal J412

Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

Abstract

Seminariet blir ett i stil med vad som på engelska brukar kallas ett book talk. Jag presenterar en kommande antologi – Sveriges nationella minoritetsspråk: Nya språkpolitiska perspektiv – som jag redigerat tillsammans med Tommaso Milani. Det rör sig om ett läromedel, som till våren utkommer på Studentlitteratur. I fokus för seminariet står vad vi och författarna sökt åstadkomma med en bok av detta slag, men också vad som präglat processens gång. Jag ger en översikt av innehållet som ett sätt att precisera Innebörden i vad vi kallat ”sociolingvistiska verkligheter”. Med fokus på ett eget kapitel gör jag också nedslag i svensk minoritetsspråkspolitisk historia, från det förnationella projektet till de försoningsprocesser som präglar vår nutid. Jag hoppas på en bred och mångsidig diskussion.