none
Karta öven den svenska västindiska kolonin, Saint Barthélemy, under 1784-1847.

Slaveri och slavhandel under svensk flagg

Kultur & språk
Populärvetenskap

Holger Weiss är professor vid Åbo Akademi och innehar våren 2022 den Waernska professuren vid Göteborgs universitet. Föreläsningen behandlar slaveriet och slavhandeln på den svenska västindiska kolonin Saint Barthélemy 1784-1847.

Föreläsning
8 jun 2022
J222, Humanisten, Renströmsgatan 6
Ytterligare information
Läs intervju med Holger
Weiss

Institutionen för historiska studier
none
Holger Weiss, professor vid Åbo Akademi, innehar våren 2022 den Waernska professuren vid Göteborgs universitet. Hans placering är vid Institutionen för historiska studier.
Foto: Johan Wingborg

”Slaveri och slavhandel under svensk flagg” – föreläsningen behandlar slaveriet och slavhandeln på den svenska västindiska kolonin Saint Barthélemy 1784-1847.

Föreläsningen ger en överblick över Afrikas 1900-tal och kommer bland annat att fokusera på brytningspunkter. Föreläsningen bygger på Holger Weiss bok Slavhandel och slaveri under svensk flagg.

Läs en längre intervju med Holger Weiss som publicerats på vår webb.

Flera böcker

Holger Weiss, professor, har bland annat skrivit böckerna Slavhandel och slaveri under svensk flagg och A Global Radical Waterfront: The International Propaganda Committee of Transport Workers and the International of Seamen and Harbour Workers, 1921–1937.

Öppen för allmänheten. Välkommen!