Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Silvergenerationen på den digitala matmarknaden – äldres matinköp under pandemin

Samhälle & ekonomi

Hur upplever äldre konsumenter sina matinköp under coronapandemin? Vilka utmaningar finns det och hur upplever äldre den digitaliserade matmarknaden? Centre for Retailing, Handelsrådet och HUI Research bjuder in till ett direktsänt webbinarium med Lena Hansson, Ulrika Holmberg och Anna Post på temat ”Äldres matinköp under pandemin”.

Webinar
Datum
27 maj 2021
Tid
08:30 - 09:30
Plats
Zoom

Arrangör
Centre for Retailing, Handelshögskolan

De tre forskarna berättar om hur äldre konsumenter handlar mat på nya sätt under pandemin och lyfter fram berättelser om matens betydelse i vardagen.

Genom dessa insikter om äldre konsumenters matinköp hoppas forskarna kunna ge handelns aktörer inspiration som hjälper dem att underlätta och göra digitala matinköp mer intressanta för denna konsumentgrupp.

Webbinariet utgår från en studie där konsumenter från 69 år och uppåt har svarat på frågor om hur de köper sin mat idag jämfört med före pandemin, vilka utmaningar de har stött på kring matinköpen och vad de upplevt som positivt och negativt. Studien är en del av projektet ”Det nya matlandskapet – äldre konsumenters inträde på den digitaliserade matmarknaden” som undersöker hur dagligvaruhandeln kan bli mer tillgänglig för äldre konsumenter.

Om forskarna:
Lena Hansson och Ulrika Holmberg är universitetslektorer i marknadsföring och Anna Post är universitetslektor i kostvetenskap. De forskar om konsumtion, mat och handel vid Centrum för konsumtionsforskning och Centre for Retailing på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.