EU- Europakarta

Reväst seminarium om EU:s nya programperiod 2021-2027 och konsekvenser för Västsverige

Samhälle & ekonomi

Vad innebär de nya programmen, hur skiljer de sig från de förra och vad betyder det för Västsverige?

Seminarium,
11 nov 2021
Plats
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Vasagatan 1, Malmstensalen alternativt digitalt

Christian Danielsson, kontorschef EU-kommissionen i Sverige
Kristina Jonäng, ordförande Regionutvecklingsnämnden Västra Götalan
Helene Andersson, Regionråd i Region Halland
Andreas Catoni, regionutvecklare tf teamledare EU, Västra Götalandsregionen
Åza Rydén, regionchef, Svenska ESF-rådet
Agnes Venäläinen, Svenska ESF-rådet
Linnea Hagblom, programansvarig för Regionalfondsprogrammet Västsverige,Tillväxtverket
Mohamed Ben Abdelhamid, strategisk rådgivare, Tillväxtverket
Moderator: Martin Henning, professor ekonomisk geografi, Göteborgs universitet
Reväst i samarbete med CRA och VGR

Hur bidrar EU:s sammanhållningspolitik till den regionala utvecklingen i Västsverige?  En tredjedel av EUs budget ägnas åt finansiering i syfte att utjämna ekonomiska, sociala och territoriella ojämlikheter inom EU. I ett västsvenskt perspektiv innebär det satsningar inom bland annat Regionalfond, Socialfond och Interregionalt samarbete (Interreg). Nu stundar en ny programperiod för 2021-2027. Vad innebär de nya regionala programmen, hur skiljer de sig från de förra och vad betyder det för Västsverige? EU-kommissionen, Västra Götalandsregionen, Region Halland samt Tillväxtverket och ESF-rådet kommer kort introducera och diskutera de nya EU-programmen och hur de bidrar till att möta både lokala och regionala behov och samtidigt bidrar till målen i de regionala utvecklingsstrategierna (RUS).

Reväst bjuder in till seminarium i samarbete med Västra Götalandsregionen och Centrum för regional analys vid Handelshögskolan i Göteborg.