Vid detta seminarium presenterar och diskuterar Alebachew Kemisso sin artikel Boundary construction and education: un/belonging among Somali refugee students in Addis Ababa, Ethiopia. Studien undersöker hur somaliska flyktingelever erfar tillhörighet och utanförskap i offentliga grundskolor i Addis Abeba, och hur dessa vardagliga erfarenheter förhåller sig till Etiopiens utbildningspolitik för flyktingars inkludering. Resultaten belyser spänningar mellan politiska ideal och levda verkligheter, och visar på behovet av att gå bortom frågan om tillträde till skolan mot frågor om lärande, tillhörighet och förhandlingar mellan skolor och flyktinggemenskaper.
Länk till artikeln
Haybano, A. K., & Dryden-Peterson, S. (2025). Boundary construction and education: un/belonging among Somali refugee students in Addis Ababa, Ethiopia. Race Ethnicity and Education, 28(3), 478-496.
https://doi.org/10.1080/13613324.2024.2327109
Om Alebachew Kemisso
Alebachew Kemissos forskning undersöker hur nationella utbildningssystem förhåller sig till identitetsutveckling och inkludering av flyktingar. Med utgångspunkt i omfattande samarbeten med organisationer som Danish Refugee Council, Jesuit Refugee Service, UNICEF, Education International och UNHCR analyserar hans forskning flyktingars och värdsamhällens historier, betydelser samt deras förhoppningar och farhågor. Alebachew Kemisso medverkar för närvarande i projektet Forskarkarriären i sårbara kontexter, lett av Aimee Haley vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik.
Om arrangören
Kollegiet för pedagogik och politik arbetar med politiska aspekter av pedagogiska fenomen. Kolllegiets seminarier är öppna för alla intresserade.