Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Paneldebatt om bildning och utbildning för barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning: utmaningar, hinder och möjligheter

Utbildning & lärande

Med Kerstin Göransson från Karlstads universitet, Jenny Wilder från Stockholms universitet samt Daniel Östlund från Högskolan Kristianstad. Thomas Barow är Moderator.

Seminarium
Datum
17 maj 2021
Tid
15:00 - 16:45
Plats
Online

Efter Carlbeckskommitténs slutbetänkande 2004 stod skolsituationen av barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning ofta i skuggan av andra utbildningsreformer i Sverige. Situationen under de senaste nästan två decennier har varit rätt stabilt: med en särskola som egen skolform och en låg procentsiffra ”individintegrerade” elever i grundskolan. Precis som tidigare är det för före detta särskoleelever svårt att få ett arbete eller att studera. Hur ser bildning och utbildning för barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning ut idag? Vilka utmaningar, hinder och möjligheter finns? Det är några av de frågorna som experter på området diskuterar under detta kollegium. I paneldebatten deltar professorerna Kerstin Göransson och Jenny Wilder samt biträdande professor Daniel Östlund. Seminariet inleds med ett kort anförande kring dessa frågeställningar från var och en av de medverkande, för att sedan fortsätta i ett samtal. Syftet är att tillsammans lyfta dagens kunskap kring barns och ungas förutsättningar för att fortsatt skapa debatt, nya tankar och mötas kring dessa viktiga frågeställningar.

För länk och kod till mötet, kontakta Helena Josefsson.

 

Varmt Välkomna!

Thomas Barow, ordförande
Helena Josefsson, sekreterare