Bild
Träblås- och brassektionerna på Göteborgs Konserthus 2022
Foto: Johan Wingborg
Länkstig

Orkesterkonsert: Kraus, Prokofjev och Hensel

Kultur & språk

University of Gothenburg Symphony Orchestra gästspelar på Göteborgs Konserthus.

Konsert
Datum
18 nov 2022
Tid
18:00 - 20:00
Kostnad
Entré: 150/100 kr

Arrangör
Högskolan för scen och musik

Program

  • Fanny Hensel: Hero och Leander
  • Joseph Martin Kraus: Symfoni i ciss moll VB 140
  • Sergej Prokofjev: Romeo och Julia svit 1 & 2

Fanny Hensel: Hero och Leander

Hero och Leander är den grekisk kärlekssagan om den stilige Leander som är förälskad i Hero, en vacker prästinna. För att de tu ska kunna mötas i hemlighet simmar Leander varje natt över Hellesponten, guidad av ett ljus i Heros torn. En natt släcks ljuset av en ovanligt hård vind, och Leander drunknar. Förtvivlad slungar sig Hero från sitt torn och ner i det vilda havet för att göra sin älskade sällskap i Hades.
Fanny Hensel (född Mendelssohn, 1805–1847) komponerade sin tolkning av den antika legenden under ett par dagar i december 1831, och etablerade sig därigenom tydligt som romantisk tonsättare. Verket är uppdelat i två recitativ samt två arior.

Joseph Martin Kraus: Symfoni i ciss moll VB 140

Joseph Martin Kraus (1756–1792) var en tysk-svensk kompositör född i Miltenberg am Main, Tyskland. Han flyttade till Sverige vid 21 års ålder för att söka möjligheter att arbeta för kung Gustav III, vars musikintresse var välkänt på kontinenten. Det skulle dock ta Kraus tre hårda år tillbringade i extrem fattigdom innan kungen lade märke till honom. Kraus dog i Stockholm, 36 år gammal. Hans Symfoni i ciss moll, skriven 1782, är en representant för den intimare sinfonia da camera-genren. Hela verket kan anses vara ett av de främsta exemplen på en Sturm und Drang-symfoni.

Sergej Prokofjev: Romeo och Julia svit 1 & 2

Den sovjetiske tonsättaren Sergei Prokofiev (1891–1953) komponerade den ursprungliga versionen av Romeo och Julia 1935. Till skillnad från Shakespeares berömda kärleksdrama slutade baletten lyckligt för det unga paret i huvudrollerna. Detta var emellertid en ändring som inte föll i god jord bland Moskvas elit av kulturbyråkrater, och först efter omfattande revideringar fick verket sin sovjetiska premiär 1940. Prokofiev skulle senare återanvända musiken som soloverk för piano samt i form av tre orkestersviter, varav vi får höra de första två i denna konsert.

Magdalena Pawlisz, dirigent 

Magdalena Pawlisz är en polsk dirigent som studerat dirigering för Rafael Jacek Delekta, Steven Sloane, Harry Curtis, samt deltagit i masterclasses med Colin Metters. Hon har assisterat Michail Jurowski, Enrico Calesso och Patrik Ringborg på Mainfranken Theater Würzburg och på GöteborgsOperan. Som gästdirigent har hon redan uppträtt i Italien, Tyskland, Polen och i Sverige. Hennes senaste framträdande på Högskolan för scen och musik var 2021, se videon på vår YouTube-kanal.
Magdalena Pawlisz har tidigare arbetat med symfoniorkestrar som Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Kammerakademie Potsdam eller Orchestra de Cadaques. Hon har också dirigerat operaorkestrar, inklusive de från Royal Opera House i London, Welsh National Opera i Cardiff och Komische Oper Berlin.