Foto: Beth Macdonald, Unsplash

MR-dagarna: Välfärdsteknik i äldreomsorgen - för vem?

Populärvetenskap
Samhälle & ekonomi

Allt fler kommuner satsar på digitalisering och välfärdsteknik för att effektivisera verksamheterna, bland annat inom äldreomsorgen. Välfärdsteknik kan dock vara mer än effektivisering, den kan stärka äldres mänskliga rättigheter som rätten till självständighet, kommunikation och delaktighet. Hur kan vi använda välfärdsteknik i vård och omsorg på ett sätt som stärker äldres mänskliga rättigheter?

Föreläsning
18 nov 2022
Mänskliga Rättighetsdagarna på Conventum Örebro

Lisbeth Segerlund, lärare och forskare vid Göteborgs universitet
Sandra Tidefors, Mölndal stad
Representant från RISE
Projektledare välfärdsteknik Mölndal stad
Omsorgstagare
Representant SKR:s Kompetenscenter välfärdsteknik
Mölndal stad och Göteborgs universitet

Sveriges kommuner står inför stora demografiska utmaningar: allt fler blir äldre och antalet som drabbas av demenssjukdomar ökar och fler kommer behöva omfattande vård och omsorg under en längre tid. Samtidigt ska vården och omsorgen vara personcentrerad, med individens behov i fokus. Det sätter stor press på en redan ansträngd kommunal vård och omsorg. För att möta utmaningarna satsar fler och fler kommuner på digitalisering och välfärdsteknik, för att på så sätt kunna fortsätta att bedriva en god vård och omsorg. Men kommunerna står fortfarande i startgroparna i digitaliseringsarbetet och flera äldreboenden saknar tillgång till grundläggande infrastruktur såsom wifi. Ofta ställer även besparingskrav hinder på att verkligen satsa på de möjligheter som digitalisering och välfärdsteknik skapas, det blir lätt att fokus istället hamnar på effektivisering och verksamheternas behov än individens.

Med avstamp i digitaliseringsarbetet inom vård- och omsorg diskuterar denna panel välfärdsteknik, mänskliga rättigheter, äldres rättigheter och de utmaningar som vård- och omsorgssektorn står inför.