Kung Charles III som sminkad dragartist
Bilden är ett montage som visar hur Kung Charles III skulle kunna se ut som dragshowartist.
Foto: Montage: Prins Frei von Fräähsen zu Lorenzburg

Kröningen av Kung Charles III - Århundradets Dragshow!

Kultur & språk

Performanceplattformen Prinsverket bjuder in till KröningsKiKi och Krön-Along. Efterföljande panelsamtal med etnologen Mattias Frihammar, prästen och queeraktivisten Lars Gårdfeldt samt konstnären och professor emerita Elin Wikström. Popcorn och sockervadd till publiken!

Föreställning
6 maj 2023
Trappan, Humanisten, Renströmsgatan 6

Bra att veta
Medtag egen krona! Upp- och utklädning uppmuntras. Insläpp huvudentrén klockan 11:15-11:45.
Arrangör
Prinsverket, i samarbete med Göteborgs Stad, Regnbågshuset och Humanistiska fakulteten

Performanceplattformen Prinsverket ställer till med bländande Krönings-KIKI (Kiki är drag-världens ord för en sammankomst med drag-artister som träffas för att fika, skvallra och varva ner under festliga former) och krön-along (medtag egen krona!) samtidigt som vi bevittnar århundradets största drag-show: kröningen av Kung Charles III. Spektaklet är en studie i CAMP estetik, när pompösa herrar utklädda i guldklänningar, lockiga peruker och glittriga krusiduller placerar kronan på monarkens huvud.

Efter kröningen tar spännande tänkare, forskare och queer-aktivister vid, med ett panelsamtal som erbjuder en lekfull och queer läsning av det urgamla ceremonielet.

Panel:

• Mattias Frihammar, docent i etnologi vid Stockholms universitet, som ska bidra med perspektiv på hur samtida kunglighet reproduceras
  • Prästen och queeraktivisten Lars Gårdfeldt bidrar med teologisk sakkunnighet
  • Konstnären Elin Wikström, professor emerita vid Konsthögskolan, Umeå universitet, ger sin syn på kröningens konstnärliga dimensioner

Moderator är konstnären Prins-Frei von Fräähsen zu Lorenzburg.

Vi tror att eventet passar bäst från gymnasieungdom och uppåt.