Bygata i Mocambique

Kina i Afrika – effekterna av ett omtvistat bistånd

Populärvetenskap
Samhälle & ekonomi

Välkommen på Kunskapslunch on-line!

Föreläsning
13 maj 2020
Zoom [länk]

Ann-Sofie Isaksson
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

De senaste åren har Kinas bistånd till Afrika formligen exploderat. Landets agerande som givare är dock omtvistat. Medan vissa menar att kinesiskt bistånd är ovanligt effektivt lyfter kritiker fram korruption och kommersiella drivkrafter.

Ann-Sofie Isaksson

Under denna Kunskapslunch delar Ann-Sofie Isaksson med sig av sin forskning om Kinas roll inom Afrikanskt bistånd. Med hjälp av ett nytt omfattande datamaterial där man spårat kinesiska biståndsströmmar undersöker hon lokala ekonomiska och politiska effekter av kinesiska utvecklingsprojekt.

Ann-Sofie Isaksson är utvecklingsekonom verksam på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet och Institutet för Näringslivsforskning. Hennes forskning handlar om bistånd, institutionsutveckling och samhällsstyrning.

Denna Kunskapslunch ges on-line