Missa inte hybridseminariet den 26 april som anordnas inom ramen för seminarieserien om Design, Turism och Platsutveckling, den här gången med temat samskapande i turismutveckling.
Samskapande (co-creation) blir alltmer populärt inom många områden, inte minst turismutveckling. Men vad innebär samskapande inom turism i praktiken? Vilka fördelar och utmaningar möter turismaktörer när de engagerar sig i samarbeten som sträcker sig mellan det offentliga, privata och tredje sektorn samt som ämnar involvera invånare?
Seminariet är en del av seminarieserien Design, turism och platsutveckling och arrangeras gemensamt av Centrum för Turism (CFT) och Business & Design Lab (BDL), båda vid Göteborgs universitet.
Agenda
12:00-12:05 Introduktion till seminariet och seminarieserien av Helena Kraff.
12:05-12:25 ”Hållbar platsutveckling Hornborgasjön – det offentliga ansvaret”, Sofia Lennström, samordnare Visit Hornborgasjön.
12:25-12:45 Medskapande och inkluderande turismutveckling – politiska och relationella aspekter. Eva Maria Jernsand och Helena Kraff
12:45-13:00 Diskussion med frågor från deltagare på zoom och på plats.
Presentatörer
Sofia Lennström, samordnare Visit Hornborgasjön (organiserat samarbete mellan Skara, Skövde och Falköping) som har uppdrag att säkerställa ett känsligt naturvårdsområde och en levande landsbygd. Sofia har nyligen avslutat ett Tillväxtverksprojekt på temat Hållbar platsutveckling genom turism med fokus på det offentliga ansvaret, där hon var projektledare tillsammans med Klara Börjesson, Turistchef Falköpings kommun. Sofia jobbar även som projektledare på Turistrådet Västsverige. Mer information på: https://www.falkoping.se/jobb--foretagande/hallbar-platsutveckling-hornborgasjon
Helena Kraff, forskare, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet och Eva Maria Jernsand, forskare, Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Helena och Eva Maria är båda aktiva i forskningsprojektet TiMS som utforskar turismens roll i mångkulturella samhällen. Mer info om TiMS på projekthemsidan.
Om seminarieserien
Seminariet arrangeras av Centrum för turism och Business & Design Lab, båda vid Göteborgs universitet. Syftet med serien är att uppnå ökad kunskap om och samarbete mellan aktörer som befinner sig i skärningspunkten mellan design, turism och platsutveckling. Serien avser också att leda till nya samarbeten och konstellationer där aktörer från privata och offentliga organisationer samt lärare, forskare och studenter samarbetar.