Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Hur kan vi förstå barns perspektiv?

Forskning
Utbildning & lärande

Hanna Petersson berättar om sin forskningsöversikt med fokus på ’Barns perspektiv på interaktion med förskollärare’. I studien framträder både vilka interaktioner med förskollärare som barn själva lyfter fram och vad barn uttrycker som betydelsefullt i interaktion med förskollärare. Jonna Larsson problematiserar barns (o)möjliga(?) positioner i förskola och i forskning. Det görs genom en kritisk granskning av ett antal vetenskapliga artiklar, vilka tar fokus på barns rätt att delta i processer av att generera forskningsdata samt att ingå i projekt där de aktivt kan påverka sin lärmiljö.

Seminarium,
Webinar
Datum
15 apr 2021
Tid
15:00 - 17:00
Plats
Seminariet hålls via Zoom: https://gu-se.zoom.us/j/69157917094?pwd=MThCYWlRTXRjUGJDWVNUR1gwUmZlZz09
Ytterligare information
Mer om
kollegiet

Medverkande
Hanna Petersson, förskollärare och studerande på masterprogrammet i Barn och ungdomsvetenskap, Göteborgs universitet
Jonna Larsson, universitetslektor vid Göteborgs universitet
Bra att veta
Seminariet är öppet för alla intresserade - ingen föranmälan krävs.
Arrangör
Kollegiet Policy, kvalitet och barns lärande