Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Hur kan undervisningen med de yngsta barnen i förskolan vara responsiv till lek?

Forskning
Utbildning & lärande

Förskolans tradition har utvecklats relaterat till äldre förskolebarn, och ofta som en förberedelse för skolan. Nu ser den svenska förskolan helt annorlunda ut och barn under 3 år utgör en avsevärd del av alla barn i förskolan. Om vi blickar tillbaka grundades mycket av kunnande om små barn på utvecklingspsykologiska studier, d v s olika experiment med ett barn och en vuxen, utgångspunkter som är helt olika förskolans nuvarande grupporganiserade verksamhet.

Konferens
Datum
28 jan 2021
Tid
09:00 - 16:00
Plats
Digitalt via zoom.
Kostnad
Konferensen är kostnadsfri för nätverkets medlemmar, men bindande anmälan gäller. Övriga deltagare: 200 kr.
Sista anmälningsdag
31 december 2020

Medverkande
Forskare och förskollärare från Nätverket för utvecklingspedagogik, förskoleforskning och praktikutveckling
Arrangör
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande / Nätverket för utvecklingspedagogik, förskoleforskning och praktikutveckling
Anmälan är stängd.

Program

9.00 - 9.15
Introduktion: Ingrid Pramling Samuelsson

9.15 - 10.00
En gruppeorientert tilnærming til småbarns lek og samspill. Resultater fra noen norske undersøkelser. Ellen OS; Oslo Meteropolitan Univerity:

10.00 -10.30
Kaffepaus

10.30 -11.15
Vad innebär lekresponsiv undervisning med de yngsta (1-3 år) i förskolan? Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling & Cecilia Wallerstedt.

11.15 - 12.00
Lekresponsiv undervisning - lärares lärande:- en pågående studie: Emelie Stavholm

12.00 - 13.00
Lunchpaus

13.00-14.30
Arbete i mindre grupper/workshops kring frågor om att arbeta med de yngsta. Här kommer olika förskolor att presentera sitt arbete som en introduktion till diskussion:

  • Vi lekte och lekte och lekte, så det är underligt att vi inte lekte ihjäl oss” -lek som metod i undervisningen: Gossagårdens förskola, Lilla Edet: Lena Wagman och Rebecka Jarl

  • Var är ute? -  om att arbeta med källkritik med de yngsta barnen: Tvedegårds förskola, Kristianstad: Cecilia Regnell & Christoffer Salmén 
  • Att skapa mening i lekvärlden: Marie Hindersson och Tatsiana Örnlöv, Gunghästens förskola i Tyresö, Stockholm.

14.30-15.00
Kaffepaus

15.00-16.00
Gemensam och framåtsyftande diskussion. Möjligheter kommer också att finnas för ej medlemmar att lära om och ställa fråga om Nätverket.