Högre seminarium med Lillian Bruland Selseng: Efterlevande efter narkotikarelaterade dödsfall – i ett recovery perspektiv

Samhälle & ekonomi

Lillian Bruland Selseng är utbildad socionom och familjeterapeut med en doktorsexamen i socialt arbete och socialpolitik. Hon arbetar som docent vid fakulteten för hälsa och samhällsvetenskap, Høgskulen på Vestlandet, campus Sogndal. Tillsammans med Kristine Berg Titlestad leder Lillian Bruland Selseng forskningsprojektet "Drug Death Related Bereavement and recovery – The END- project".

Seminarium
10 nov 2021
Plats
Pilen (Pilgatan 19A)

Medverkande
Lillian Bruland Selseng
Bra att veta
Norsk titel för seminariet: "Etterlatte ved narkotikarelatert død - i et recoveryperspektiv"

Seminariet hålls på skandinaviska.
Arrangör
Institutionen för socialt arbete, forskargruppen Social exkludering och kontroll

projektet "Drug Death Related Bereavement and recovery – The END- project" undersöker konsekvenserna och belastningen som narkotikarelaterade dödsfall har på nära släktingar. END -projektet är den största och mest omfattande studien som någonsin gjorts på området. Lillian Selseng kommer att redogöra för END -projektet och presentera analyser som visar att nästan hälften av de efterlevande har upplevt omfattande stigmatisering från sin omgivning. Stigmatiseringen är mycket skadlig och kan hindra de efterlevande från att få det sociala stöd de behöver från sitt nätverk.

Lillian Bruland Selseng