Högre seminarium: Emma Eleonorasdotter ”Det hade ju aldrig hänt annars. Om kvinnor, klass och droger"

Samhälle & ekonomi

Emma Eleonorasdotter, från Lunds universitet, kulturvetenskap, presenterar sin avhandling ”Det hade aldrig ju aldrig hänt annars” – Om kvinnor, klass och droger. Seminariet är öppet för alla, varmt välkomna!

Seminarium
10 maj 2023

Välkommen på seminarium om droger relaterat till kön!

Nytt datum för Emma Eleonorasdotters seminarium som tidigare blev inställt i början på februari på grund av sjukdom.

Drogers skadlighet har länge varit ett politiskt och kulturellt laddat ämne i Sverige. De representationer som oftast syns i medierna är endera kända personligheters brukande eller utsatta, marginaliserade ”knarkare”. Den mest utbredda droganvändningen sker dock inte i dessa marginaler, utan mitt i samhällslivet.

Vad innebär droganvändning som vardaglig praktik och hur ser relationen till kön och klass ut?

Emma Eleonorasdotter är doktor i etnologi och lektor vid institutionen för kulturvetenskaper vid Lunds universitet. Vid seminariet presenterar hon sin doktorsavhandling från 2021, där hon undersöker drogers kulturella betydelse utifrån intervjuer med kvinnor i olika åldrar som använder droger.

Varmt välkomna!