En äldre man och kvinna sitter framför en dator och internetshoppar
Foto: Art_Photo

Handla mat under pandemin - inblickar hos äldre konsumenter

Samhälle & ekonomi

Välkommen på Kunskapslunch med Lena Hansson, Ulrika Holmberg och Anna Post som forskar om konsumtion, mat och handel vid Centrum för konsumtionsforskning och Centre for Retailing.

Webinar
25 mar 2021
Zoom webinar, länk skickas via e-post senast dagen före eventet

Medverkande
Lena Hansson, forskare och universitetslektor i marknadsföring
Ulrika Holmberg, forskare och universitetslektor i marknadsföring
Anna Post, forskare och universitetslektor i kostvetenskap
En porträttbild på Lena Hansson
Lena Hansson

Coronapandemin har drastiskt förändrat livet för alla och allra mest för äldre. Restriktionerna kring sociala kontakter har begränsat möjligheterna att besöka butiker. Matinköpen måste likafullt ordnas och under 2020 har många äldre börjat handla mat på nätet likt yngre konsumenter. Flertalet fortsätter att gå till matbutiken, men på nya tider och en del får hjälp av andra att handla mat. Hur upplever äldre sina nya matinköp? Vad kan handeln göra för att underlätta och göra matinköpen mer inspirerande? I Sverige är ca 1,6 miljoner människor 70 år eller äldre och intresset för denna grupp, som kommit att kallas silvermarknaden, växer inom handeln och i andra branscher.

Talarna är verksamma vid Centrum för konsumtionsforskning och Centre for Retailing på Handelshögskolan.

En porträttbild på Anna Post
Anna Post