Affischbild från utställningen

EXAMENSUTSTÄLLNING: Reflections from a future, BFA och MFA Konsthantverk

Kultur & språk

Välkommen till en examensutställning av kandidat- och masterstudenterna i konsthantverk på HDK-Valand.

Utställning
21 maj 2021 - 29 maj 2021
Kronhuset, Postgatan 6, 411 13 Göteborg

Digitalt vernissage hålls den 21 maj kl 14.

Öppettider:
Vardagar 12.00-18.00
Lör- Sön 12.00-17.00

Den 21 maj öppnar examensutställningen med studenterna på kandidatprogrammen keramikkonst, textilkonst, smyckekonst och det internationella masterprogrammet i konsthantverk med inriktningarna keramikkonst, textilkonst och smyckekonst på HDK-Valand.

Reflections from a future är titeln på examensutställningen 2021. Med denna titel vill vi hylla studenterna som arbetat under de exceptionella förhållanden som pandemin inneburit. Studenterna för med sig erfarenheter av att utveckla och genomföra projekt och idéer under starkt begränsade och snabbt förändrade förutsättningar.

Identitet, förlust, lekens betydelse, samhälleliga strukturer och frågor kring frigörelse är några av de teman som utforskats i de olika examensarbetena. Studenterna har undersökt och fördjupat sitt kunnande om material och tekniker inom sina valda inriktningar, med utgångspunkt i konceptuella frågeställningar som speglar vår samtid och framtid.

Utställningen äger rum mellan 21-29 maj på Kronhuset i Göteborg. Vernissagen sker i digital form 14.00 den 21 maj. Utställningen kommer även att dokumenteras i en katalog som finns tillgänglig efter utställningen.

Vi följer restriktioner med anledning av Covid 19 och begränsar antal besökare åt gången. Föranmälan behövs ej.

Varmt välkomna att besöka utställningen i Kronhuset!

Medverkande studenter

Keramikkonst, kandidat: Paula Aalto, Clara Forsberg, Johanna Löwenhamn, Effers Anni Rickardsson, Maria Tjernström

Textilkonst, kandidat: Ebba Andersson, Elin Östling Lahti, Alva Markusson, Thilda Olsson, Felicia Rauma Andersen, Frida Rådlund

Smyckekonst, kandidat: Veronica Andersson, Jenny Jansson, Lili Lu, Lisa Nilsson, Vera Monteiro Marcelo