Hoppa till huvudinnehåll
Bild
Affisch bild från utställningen, amerikanska fotbollsspelare står med ryggen mot kameran, håller varann i handen, bilder på studenternas verk svävar i cirklar ovanför deras huvuden.
Foto: Annie Mo Kjellberg och Sally Söderberg
Länkstig

EXAMENSUTSTÄLLNING: Clear Eyes, Full Heart

Kultur & språk

Avgångsklassen på kandidatutbildningen i fri konst på HDK-Valand ställer ut på Konstepidemin 17 april–9 maj. Upplev resultatet av tre års tufft arbete på en konstutbildning som ägt rum till hälften på plats, till hälften på distans. Varmt välkomna till en av få utställningar som är öppen under rådande restriktioner.

Utställning
Datum
17 apr 2021 - 9 maj 2021
Plats
Konstepidemin

Medverkande
Anna Zingmark, Annie Mo Kjellberg, Benjamin Wagner, Carl Henry Hugosson, Elin Hjerthén, Janna Stenbergh, Kimzonite, Sally Söderberg, Sanktmarie
Bra att veta
OBS. max 8 personer i rummen samtidigt.

Examensutställningen Clear Eyes Full Heart har lånat sin titel från filmen Friday Night Lights (2006). Ett gäng unga fotbollsspelare använder orden Clear Eyes Full Heart likt ett mantra till att samla mod och våga ge sig ut på spelplanen med vetskapen om att det finns en risk. Konstnärligt arbete sägs det, bör alltid riskera något för att vara intressant för en mottagare. 

Konstnärligt arbete kan vara väldigt ensamt. Under den här tiden tänker vi på risken med ensamhet och är glada att ingå i ett sammanhang tillsammans med varandra. Under de här tre åren har vi sett varandra utvecklas, gått vilse tillsammans och kämpat för att förstå vad konst kan vara. I vår sista grupputställning vill vi studenter i avgångsklassen på kandidatutbildningen fri konst på HDK-Valand, lyfta fram vår vilja att arbeta nära det fysiska; leken; ramsan!                                       

Sally Söderberg imiterar fankultur i I LOVE MY WARRIOR .

Elin Hjerthén undersöker femininitet och textil i Klär på mig henne.

Kimzonite (Kim Engdahl) låter fittan ta plats i film, ljud och textila material i Kollektion för Fitt-Förstoring.

Janna Ljunggren Stenbergh om ursprung, brist och sanning i A True Story; The Imaginary and The Offspring

Carl Henry Hugosson får och genererar nya bilder i ett försök att närma sig havet via Ringhals kärnkraftverk i Ringhals Revisited.

Benjamin Wagner utforskar bolånets roll genom textilier i Mortgage.

Anna Zingmark arbetar skulpturalt med sakrala upplevelser i Chromo Sacrarium.

Annie Mo Kjellbergs Affective Sensations Arising From Matter fokuserar på materialet som grund för kunskap.

Sanktmarie (Marie Bergqvist) är genom skulptur, ljud, ljus i dialog med olika myter i Diluvium.

I utställningen Clear Eyes, Full Heart bjuds publiken in till att åter få uppleva fysiska rum. Bland färgkapell, affektiva material, nostalgi, gränser, queera rum, draperade textilier, fans, syntethårsfittor och kulning hittas liknande förhållningssätt: att genom intuition och med mod i hjärtat våga gå vilse.  

Vi förflyttar oss i tid och rum från konsthögskolan, den vita kuben och pandemin till omklädningsrummet med de unga fotbollsspelarna i Friday Night Lights (2006). 

Det luktar svett, rädsla, hierarki, sammanhållning och romantik. Det är allvar och det är lek; vad är det som står på spel?

Clear Eyes, Full Heart, Can't Lose!

Clear Eyes, Full Heart, Can't Lose!