Dickinson

Ett HUM om... Adam Dickinsons anatomiska poetik

Kultur & språk

Joel Duncan från Humanistiska fakulteten samtalar med den kanadensiske eko-poeten Adam Dickinson som utforskat frågor om vad miljön gör med oss.

Föreläsning
6 dec 2021
Plats
Stadsbiblioteket, Götaplatsen

Medverkande
Joel Duncan och Adam Dickinson

Dickinson har bland annat gett ut diktsamlingen Anatomic (2018), en flerfaldigt prisad bok om resultatet av kemiska och mikrobiologiska tester på författarens kropp, där han likt en vild och romantisk vetenskapsman söker en anatomisk poetik men också försöker förstå vad utsidan skriver på kroppens insida.

Adam Dickinson är professor och undervisar i kreativt skrivande vid Department of English Language & Literature, Brock University i St. Catharines, Ontario, Kanada.

Joel Duncan är fil. doktor i engelsk litteraturvetenskap som arbetar på en bok med titeln Poetic Drive: Experimental American Poetry in the Age of Automobility.

Samtalet är ett samarrangemang mellan föreläsningsserien Ett HUM om.. och serien ” Klimatet i litteraturen” som ges på Stadsbiblioteket i Göteborg.

Samtalet hålls på engelska och livesänds även på Stadsbibliotekets blogg och sidor på Facebook och Youtube